Wijzigingen per taakveld

Bestuur en ondersteuning

3.1.1 Wijzigingen

0 Bestuur en ondersteuning

Begroting voor NJR

Wijziging

Begroting na NJR

2023

2023

N/V

2023

Lasten

56.367

3.283

  N

59.650

Baten

-250.089

-6.106

  V

-256.195

Saldo van baten en lasten

-193.722

-2.823

  V

-196.545

Bedragen x 1.000 euro

0 Bestuur en ondersteuning

Taakveld

2023

2024

2025

2026

LASTEN

Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid

1. Meicriculaire 2023 gemeentefonds

0.1/0.7/0.8

959

N

2. Lokaal inrichtingsplan wsw - Ontplooj

0.4

768

N

3. Diverse mutaties personeelsbegroting

0.4

1.261

N

4. Realisatie besparing tractie

0.4

100

N

5. Projectplan verbetering subsidies

0.4

200

N

6. Decembercirculaire 2022 gemeentefonds

0.8

-50

V

Diverse bijstellingen

7. Tweede Kamerverkiezingen

0.2

150

N

8. Leges paspoorten

0.2

100

N

9. Beheer en onderhoud gebouwen

0.3

318

N

10. Verkoop panden/gronden

0.3

77

N

11. Personeelskosten wsw medewerkers

0.4

500

N

12. Prijscompensatie fysieke projecten

0.8

-1.100

V

Totaal mutaties lasten

3.283

N

-

-

-

BATEN

Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid

1. Meicriculaire 2023 gemeentefonds

0.1/0.7/0.8

-3.698

V

2. Lokaal inrichtingsplan wsw - Ontplooj

0.4

-750

V

3. Diverse mutaties personeelsbegroting

0.4

-194

V

Diverse bijstellingen

8. Leges paspoorten

0.2

-200

V

9. Beheer en onderhoud gebouwen

0.3

-115

V

10. Verkoop panden/gronden

0.3

-110

V

11. Personeelskosten wsw medewerkers

0.4

-500

V

13. Treasury

0.5

-539

V

Totaal mutaties baten

-6.106

V

-

-

-

Bedragen x 1.000 euro

Toelichting wijziging

Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid
1.    Meicirculaire 2023 gemeentefonds (RAAD-7764 )

De definitieve uitkomsten van de meicirculaire 2023 van het gemeentefonds zijn verwerkt in de begroting.

2.    Lokaal inrichtingsplan Wsw - Ontplooj (RAAD-7037 )

In het kader van de transformatie van Soweco naar Ontplooj heeft het college het lokaal inrichtingsplan voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) vastgesteld en de raad begin 2022 geïnformeerd over de vaststelling van het inrichtingsplan. De lokale inrichting is in 2022 in de begroting verwerkt. Een correctie hierop in 2023 zorgt ervoor dat de budgetten op hoofdtaakveld Bestuur en ondersteuning en Sociaal domein wijzigen.

3.   Diverse mutaties personeelsbegroting

Het betreft diverse administratieve wijzigingen in de personeelsbegroting, zoals de inzet van detacheringsinkomsten ter dekking van de kosten van vervanging.
De wijzigingen in de formatie als gevolg van de organisatiewijziging per 1 juli zijn verwerkt in de begroting.

4.   Realisatie besparing tractie

Als invulling van de taakstelling uitbreiding functieboek is in de meerjarenraming rekening gehouden met structurele besparingen van 100.000 euro op tractiemiddelen. Deze besparing wordt in 2023 gerealiseerd door incidentele verkoopresultaten op vervoersmiddelen (zie ook hoofdtaakveld 5 Sport, cultuur en recreatie).

5.   Projectplan verbetering subsidies (BW-9872 )

In opvolging van de aanbevelingen van het rekenkamerrapport subsidies wordt er de komende jaren een subsidiebeleidskader opgesteld en zal de verordening worden aangepast. Daarnaast zal een aantal subsidieregelingen worden aangepast dan wel opgesteld.

6.   Decembercirculaire 2022 gemeentefonds

De incidentele middelen voor wet kwaliteitsborging bouw en wet goed verhuurderschap van de decembercirculaire 2022 van het gemeentefonds zijn verwerkt in de begroting.

Diverse bijstellingen
7.    Tweede Kamerverkiezingen

Na de val van het kabinet vinden de vervroegde Tweede Kamerverkiezingen plaats op woensdag 22 november.

8.    Leges paspoorten
  Er zijn in 2023 meer paspoorten uitgegeven dan geraamd. Dit verklaart een voordeel van 200.000

euro aan de batenkant. De bijbehorende lasten (afdrachten Rijksleges) zijn ook 100.000 euro hoger, per saldo is er sprake van een voordeel van 100.000 euro. De afwijking van dit jaar is vermoedelijk het gevolg van vervroegd verlengen van paspoorten.

9.    Beheer en onderhoud gebouwen

Bij arrest van 28 september 2021 heeft het Hof geoordeeld dat de gemeente gehouden is tot betaling van een schadeloosstelling op basis van bedrijfsbeëindiging. Het Hof heeft daarbij de zaak verwezen naar de zogeheten schadestaatprocedure om de schade te laten vaststellen. De schade is vastgesteld op 318.000 euro. Door de tegenpartij is hoger beroep ingesteld waartegen door de gemeente Almelo verweer gevoerd wordt.

Scholen ontvangen een bijdrage vanuit het Rijk voor (groot) onderhoud. Aangezien de gemeente eigenaar is van de gebouwen vloeit een deel van deze vergoeding van 115.000 euro terug naar de gemeente.

10.    Verkoop panden/gronden

De gemeente heeft grond in erfpacht uitgegeven met een waarde van 110.000 euro. Als gevolg hiervan is de grond overgeboekt naar erfpachtgronden.

11.    Personeelskosten wsw medewerkers

De baten en lasten van de wsw medewerkers zijn gestegen. De baten zijn hoger dan verwacht door ontvangen ziektegelden en een tegemoetkoming van de belastingdienst over 2022. Dit wordt doorbelast naar hoofdtaakveld 6 Sociaal domein.

12.   Prijscompensatie fysieke projecten

Door prijsstijgingen van het groot onderhoud op diverse verhardingsprojecten wordt er vanuit de stelpost Prijscompensatie fysieke projecten 450.000 euro toegevoegd aan het budget groot onderhoud verharding binnen taakveld 3.3 Verkeer en vervoer. Vanuit deze stelpost valt er tevens incidenteel 650.000 euro vrij aan de algemene middelen. Een deel van de prijsstijging heeft namelijk betrekking op investeringsprojecten. De hogere kapitaallasten ontstaan pas de komende jaren, en zullen in desbetreffende jaren uit de stelpost prijscompensatie fysieke projecten worden gedekt.

13.    Treasury

De gemeente heeft een tijdelijk overschot aan liquide middelen waarvoor we rente ontvangen door deze te stallen bij schatkistbankieren of door deze als lening uit te zetten bij andere gemeenten met een looptijd korter dan 1 jaar.

14    Sportpark/ bouw nieuw zwembad

De bouw van het sportpark is begin 2023 definitief gegund aan Van Norel cs. Ten behoeve van de bouw is een krediet beschikbaar gesteld van in totaal ca 26 miljoen euro. Onderdeel daarvan is een post onvoorzien van 1 miljoen euro voor tegenvallers,  onverwachte ontwikkelingen en aanpassing van eisen die de projectscope beïnvloeden. Normaliter wordt de inflatie die tussen moment van gunning en start bouw optreedt opgevangen door deze post onvoorzien. Standaard is daarbij in de afgelopen jaren uitgegaan van 1,5 – 2 %. Dat komt overeen met de langjarige prijsontwikkeling in ons land. De bouw van het sportpark start naar verwachting op 1 november 2023. Gelet op de hogere inflatiecijfers verwachten wij dat de post onvoorzien niet voldoende is om de kostenstijgingen te dekken. Over dit autonome, niet te beïnvloeden risico dient derhalve een afweging te krijgen buiten de projectfinanciering.

Op het moment van start bouw wordt de prijsindex op de aanbesteding vastgeklikt en dan ontstaat definitief zekerheid over de financiële gevolgen. In de slotrapportage 2023 is het definitieve cijfer bekend en kan een voorstel worden ingewacht over hoe hiermee om te gaan.

Deze pagina is gebouwd op 01/10/2024 09:30:21 met de export van 01/10/2024 09:18:42